زلزله در اطراف جهرم


زمین لرزه ‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر حوالی شهر فتح آباد قیروکارزین را لرزاند.



به گزارش پایگاه خبری جهرم نیوز، زلزله‌ای به بزرگی 4.2 درجه در مقیاس ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین ساعت 07 و 07 دقیقه و 40 ثانیه صبح امروز حوالی شهر فتح آباد از توابع قیروکارزین را لرزاند.
لازم به ذکر است این زلزله در فاصله‌ 94 کیلومتری شهر جهرم ثبت شده است و شدت زمین لرزه به حدی بود که در جهرم نیز احساس شده است.
خاطرنشان می شود تاکنون اخباری در خصوص زیان‌های مالی و تلفات جانی این زمین لرزه اعلام نشده است.

انتقاد امام جمعه جهرم از اجرا نشدن راه آهن و عدم رسیدگی به فرودگاه جهرم



امام جمعه جهرم گفت: خواسته ایران این است که بدون اینکه گوشه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای آن تعطیل شود، مذاکرات 1+5 ادامه یافته و از حق خود در مسائل هسته‌ای کوتاه نمی‌آید. 



به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، حجت‌الاسلام لطف‌الله دژکام در خطبه‌های امروز نماز جمعه جهرم با اشاره به وضعیت کنونی ایران در سطح جهان اظهار داشت: قدرت ایران در مذاکرات 1+5 و نظرات آن در مسائل کشور سوریه نشان از توانایی بسیار بالای جمهوری اسلامی در سطح جهان است.

وی افزود: بحث مذاکرات ما در چارچوب قراردادهای بین‌المللی بوده و خواسته ایران این است که بدون اینکه گوشه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای آن تعطیل شود این مذاکرات ادامه یافته و از حق خود در مسائل هسته‌ای کوتاه نمی‌آید.

امام جمعه جهرم با بیان اینکه ایران اسلامی به هیچ عنوان به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نبوده و نیست ابراز داشت: مذاکرات برای این است که ایران به دنبال بمب اتم و سلاح‌های هسته‌ای نیست و کسی نباید مانع پیشرفت آن در مسائل علمی باشد.

دژکام با اشاره به روز ارتش جمهوری اسلامی و نقش آن در کشور بیان داشت: نیروهای مسلح چشم طمع کشورهای بیگانه به ایران اسلامی را کور و جرات آن‌ها به تجاوز و حضور در خاک کشور را سلب می‌کند.

وی ادامه داد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز ارتش و نیروهای مسلح در جایگاهی هستند که از حقوق ایران و کشورهای مسلمان دفاع و حمایت می‌کنند.

خطیب نمازجمعه جهرم همچنین با اشاره به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و جایگاه شهرستان جهرم در توسعه و پیشرفت در سطح کشور خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید همدلی و اتحاد در جامعه وجود داشته باشد و شهرستان جهرم باید مانند گذشته تاریخی درخشان خود همچنان در کشور بدرخشد.

وی با اشاره به پیگیری‌های مصوبات سفرهای ریاست جمهوری در شهرستان جهرم تصریح کرد: با وجود قول و وعده‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تحقق 27 ماهه مسیر راه‌آهن در این شهرستان و با وجود اینکه یک سال از عملیات اجرایی آن می‌گذرد هنوز کاری پیش برده نشده است.

دژکام همچنین از عدم رسیدگی به فرودگاه جهرم گلایه کرد و گفت: راه‌اندازی و توسعه فرودگاه جهرم از جمله مصوبات سفرهای گذشته دولت به استان فارس و شهرستان جهرم بوده که هم‌اکنون این فرودگاه تعطیل است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان نیاز جامعه به عالمان دین اظهار داشت: در جهرم با افتتاح دبیرستان معارف اسلامی در مقطع دبیرستان ویژه برادران و خواهران فضای لازم برای ارتقای محیط‌های علمی مهیا و مسیر یادگیری علوم دین و فراگیری آن در جامعه فراهم شده است.

وی با اشاره به فراخوان جذب طلبه توسط حوزه‌های علمیه در سراسر کشور ابراز داشت: باید نیازهای ما در سطح ملی و بین‌المللی در بعد تربیت عالمان دینی فراهم شود.

امام جمعه جهرم با بیان اینکه مساجد باید از نظر مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی ارتقا یابد خاطرنشان کرد: به فرموده امام خمینی (ره) مساجد پایگاه مردم برای کارهای خیر است و باید تمام مومنان با همراهی امامان جماعت مساجد در این زمینه تلاش کرده و موجبات رونق و آبادانی آن را فراهم کنند.

دژکام در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید به جایی برسیم که جهرم به‌عنوان الگوی برتر توسعه اسلامی در سطح کشور مطرح شود.

کشته و زخمی شدن 3 نفر در مسیر جهرم ـ شیراز

یک کشته و دو زخمی حاصل دو تصادف در مسیر جهرم ـ شیراز شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، صبح امروز در برخورد یک تریلر با خودروی پیکان در محور شیراز ‌ـ جهرم حدفاصل آبادشاپور، بخش خفر راننده پیکان در دم جان سپرد و راننده تریلر حمل بار به مرکز درمانی جهرم منتقل شد.
همچنین در یک حادثه دیگر در محور جهرم ـ شیراز حدفاصل کمربندی خاوران بر اثر برخورد دو پژو 405 دو نفر مجروح شدند که در این حادثه نیروهای مرکز فوریت‌های پزشکی مصدومان را پس از اقدامات نخستین به بیمارستان‌های جهرم منتقل کردند.

شمارش معكوس براي خروج اتباع غيرمجاز از كشور

بيش از سه دهه از ورود مهمانان ناخوانده يا همان مهاجران افغان كه حدود سه ميليون و پانصد هزار نفر هستند، به كشورمان مي‌گذرد، البته از اين تعداد تنها يك ميليون نفر مجازند و بقيه غيرقانوني وارد كشور شده‌اند؛ اين در حالي‌ست كه مسئولان هر بار سعي كرده‌اند با روش‌هاي مختلف داوطلبانه و اجباري آنها را به كشورشان بازگردانند.



يكي از مهمترين اين طرح‌ها با عنوان «حريم امنيتي مرز» بود كه بر اساس آن مرزباني كشور موظف شد تمام ابزارهاي لازم براي انسداد مرز و ورود و خروج اتباع غيرمجاز را به كار بگيرد و استان سيستان بلوچستان به عنوان يكي از اين مرزها شناخته شد.

علاوه بر آن از زمان آغاز طرح «ساماندهی اتباع خارجی» كه يكي از اصلي‌ترين طرح‌ها محسوب مي‌شود، تا‌کنون ۱۸۰ هزار اتباع افغانی مجرد کشور را ترک کرده‌اند.

"تبعه‌های مجرد افغان تا خرداد ماه بايد برای تعیین تکلیف وضعیت حضورشان در ایران اقدام کرده و تبعه‌های متاهل نیز تنها تا این تاریخ مي‌توانند برای اخذ گذرنامه به سفارت افغانستان مراجعه کنند". اين‌ را سیدمحمد تهوری مشاور وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفته و معتقد است، از خردادماه امسال افراد فاقد هریک از مجوزهای اقامتی تبعه خارجی غیرمجاز تلقی و برابر قانون با آنها برخوردشده و دستگیر می‌شوند.

اگرچه آمارهاي رسمي جمعيت افغان‌ها را حدود ۴.۵ درصد جمعيت كشور مي‌داند اما برخي كارشناسان معتقدند تعداد مهاجران از زمان جنگ تا به حال تغيير زيادي داشته و گاهي به ۵ميليون نفر هم رسيده است كه اكثرا افغان بوده‌اند.

جالب است بدانيد حدود يك سوم از پناهندگان افغاني مجاز و غيرمجاز هم‌اكنون در تهران ساكن هستند و جمعيت آنها در ايران از جمعيت ۱۱۰ كشور دنيا بيشتر است.

به گفته كارشناسان، حداقل حدود دو ميليون فرصت شغلي توسط افغان‌ها اشغال شده كه اگر هر كدام تنها ۲۰۰ دلار پس‌انداز كنند، حدود ۴۰۰ ميليون دلار هر ماه از سرمايه كشور توسط افغان‌ها پس‌انداز مي‌شود؛ اين در حالي‌ست كه كل بودجه كشور افغانستان در دو سال گذشته ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار بوده است.

به باور آنها نبود نظارت كافي در مرزهاي دو كشور، عدم ثبات سياسي_ امنيتي در افغانستان و مجازات‌ سبك براي قاچاقچيان انسان در دو كشور از مهمترين عوامل هجوم افغان‌هاي غيرمجاز به ايران است.

به گفته تهوري، پس از انقضای تاریخ‌های اعلام شده، دارندگان برگه‌های تعیین تکلیف باید کشور را ترک کنند، در غیراین‌صورت نسبت به دستگیری و اخراج آنان از کشور برابر قانون اقدام می‌شود.

وزارت كشور اعلام كرده است كه بعد از خرداد امسال، اقامت افرادی در کشور مجاز است که یا دارای کارت پناهندگی جمعی یا پاسپورت هستند و می‌توانند در حوزه استان تعیین‌شده اقامت کنند و افراد فاقد هر یک از مجوزهای اقامتی فوق‌الذکر تبعه خارجی غیرمجاز تلقی می‌شوند و با آنان و سایر افرادی که به‌نحوی در به‌کارگیری، جابه‌جایی و اسکان این افراد مشارکت کنند برابر قوانین و مقررات مربوطه برخورد قاطع می‌شود.

عقب بودن فرمانداری از سال!

چاره ی جهرم: با گذشت نزدیک به یک ماه از سال جدید(۱۳۹۱) و شعار این سال(تولید ملی٬حمایت از کار و سرمایه ملی)٬ همچنان تاریخ و شعار سال قبل "هدر" سایت مهمترین نهاد سیاسی شهرستان جهرم میباشد.البته علاوه بر این ضعفهای قابل مشهود دیگری در این سایت میباشد.انتظار میرود٬ در عصر تکنولوژی و رسانه٬ "فرمانداری" که مهمترین نهاد هر شهرستان محسوب میشود٬نقش بیشتری در شناساندن و دیگر خدمات مورد نیاز شهروندان ایفا کند.

قیمت بنزین بعد از آزادسازی چقدر می شود؟

بر این اساس با آزادسازی کامل قیمت بنزین، قیمت عرضه این فرآورده نفتی بر اساس انواع آن و همچنین نرخ‌های متفاوت دلار می‌تواند بین۹۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر نوسان کند.


به گزارش غریو، به نقل از فارس یک منبع آگاه از افزایش قیمت بنزین به حداکثر رقم در نظر گرفته شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت:" قیمت بنزین آزاد به گونه‌ای تغییر می‌کند که در فاز سوم هدفمندی نیازی به تغییر آن وجود نخواهد داشت."

در قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل باید در پایان زمان ۵ ساله اجرای این قانون به ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس برسد.

بر این اساس در اسفند ماه سال گذشته قیمت بنزین معمولی و سوپر فوب خلیج‌فارس به ترتیب ۱۰۳۲ و ۱۱۳۵ دلار در هر تن بوده است که قیمت هر لیتر از این فرآورده‌ها در اسفند ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶ و ۸۴ سنت محاسبه می‌شود.

بر پایه این گزارش با احتساب قیمت ۱۹۰۰ تومان برای دلار آزاد، قیمت هر لیتر بنزین معمولی بر اساس قیمت‌ها فوب خلیج فارس به ۱۴۵۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین سوپر نیز به نزدیک ۱۶۰۰ تومان بالغ خواهد شد. بر این اساس با احتساب رقم ۹۵ درصد قیمت فوب برای ارائه بنزین در داخل کشور بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، با احتساب دلار به قیمت آزاد، قیمت بنزین معمولی به ۱۳۸۰ تومان و قیمت بنزین سوپر حدودا به ۱۵۱۰ تومان بالغ خواهد شد.

در عین حال با احتساب دلار به قیمت رسمی ۱۲۲۶ تومانی، قیمت بنزین سوپر و معمولی بر اساس قیمت‌ها فوب به ترتیب به ۹۳۶ و ۱۰۳۰ تومان محاسبه می‌شود. بر این اساس بر مبنای نرخ رسمی دلار با احتساب رقم ۹۵ درصد قیمت فوب برای ارائه بنزین در داخل کشور، قیمت بنزین معمولی ۸۹۰ تومان و قیمت بنزین سوپر ۹۸۰ تومان محاسبه می‌شود.

قیمت روز بنزین سوپر در فوب خلیج فارس ۱۱۶۰ دلار در هر تن اعلام شده است که ۲ درصد رشد را نسبت به قیمت‌های اسفندماه نشان می‌دهد.

بر این اساس با آزادسازی کامل قیمت بنزین، قیمت عرضه این فرآورده نفتی بر اساس انواع آن و همچنین نرخ‌های متفاوت دلار می‌تواند بین۹۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر نوسان کند.

قابل توجه نماینده ی جهرم و مسئولینی که سنگ فرودگاه بر سینه میزنند



توسعه حمل و نقل هوايي يكي از عوامل رشد اقتصادي در دنياي امروز محسوب مي‌شود. با رشد و توسعه شهرها، دسترسي سريع و آسان از جمله نيازهاي به وجود آمده است.

روند رو به افزايش مسافران در فرودگاه‌ها و تسهيل دسترسي زميني به فرودگاه‌ها نقش مهمي را در توسعه شبكه حمل و نقل ايفا مي‌كند از اين رو توسعه و ساخت فرودگاه‌ها در كشور طي دهه‌هاي اخير به عنوان يك استراتژي در كشور تعريف و اجرا شد و بسياري از شهرهاي كوچك را صاحب فرودگاه كرد. در حال حاضر 54 فرودگاه در كشور وجود دارد كه اين فرودگاه‌ها عملياتي و فعال هستند.

به گفته آقايي، مدير روابط عمومي شركت فرودگاه‌هاي كشور، در تمام مراكز استان‌ها به جز استان‌هاي البرز و قم فرودگاه وجود دارد و تعدادي از فرودگاه‌هاي كشور به دليل عدم توجيه اقتصادي غيرفعال هستند.

احداث و تجهيز فرودگاه در برخي شهرها داراي توجيه اقتصادي نيست، زيرا عدم نياز منطقي و اقتصادي اين فرودگاه‌ها را با ركود و تعطيلي مواجه ساخته است و با وجود هزينه‌ سنگين نگهداري اين فرودگاه‌ها، وزارت راه و شهرسازي همچنان اين فرودگاه‌ها را باز و عملياتي نگه داشته است.

با بررسي سابقه تاسيس اين فرودگاه‌ها مي‌توان دريافت كه برخي از آنها با واردآوردن فشارهاي سياسي از سوي مقامات محلي و نمايندگان مجلس احداث شده و در واقع دولت مجبور به احداث فرودگاه در منطقه‌اي شده كه در سال يك‌بار هم پرواز در‌ آن صورت نپذيرفته است.

در حال حاضر نيز برخي فرودگاه‌هاي در دست ساخت را مي‌توان از اين نوع دانست. هم‌اكنون دو فرودگاه در استان‌هاي خراسان رضوي و سلفچگان در قم در دست احداث است.

البته برخي از فرودگاه‌هاي كشور نيز به صورت روزانه فعاليت دارند، ولي در مقابل اغلب فرودگاه‌ها فعاليت شبانه‌روزي دارند.

فرودگاه‌هاي متروكه

براساس آخرين آمار اعلام‌شده فرودگاه‌هاي شاهرود، سمنان، جيرفت، جهرم ، فسا، گناباد، داراب و كلاله در استان گلستان به طور كامل تعطيل شده يا متروكه هستند و فرودگاه همدان نيز به دليل تطويل باند در حال حاضر فعاليت ندارد.

آمارها نشان مي‌دهد جابه‌جايي مسافر در برخي فرودگاه‌ها از جمله زنجان و همدان نيز كمتر از 5000 نفر در سال است. اين در حالي است كه پس از جنگ تحميلي 25 فرودگاه جديد در كشور ساخته شده است.

عدم نيازسنجي در ساخت فرودگاه‌ها يكي از عواملي است كه در توسعه زيرساخت‌هاي صنعت حمل و نقل هوايي موجب هدرروي سرمايه‌ها شده كه صرف ساخت فرودگاه‌هايي با هزينه بالا شده است.

متخصصان صنعت حمل و نقل هوايي معتقدند توسعه فرودگاه‌ها و ورود و خروج مسافر به يك منطقه مي‌تواند رشد و توسعه اقتصادي به دنبال داشته باشد زيرا جابه‌جايي مسافر پول و توسعه به همراه دارد و به دنبال آن اشتغال نيز ايجاد مي‌شود و با اين رويكرد در برخي از استان‌ها و شهرستان‌ها فرودگاه احداث شده است. در مقابل بعضي از شهرهاي كوچك نيز با احداث فرودگاه از رشد و توسعه مناسبي برخوردار شده‌اند.

محمود رسولي‌نژاد، مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور در گفت‌وگو با جام‌جم هدف از تشكيل اين شركت را ساماندهي، ايجاد، اداره و نگهداري، توسعه و تكميل فرودگاه‌ها عنوان مي‌كند و مي‌گويد: احداث و توسعه فرودگاه‌ها و درآمدزا بودن آنها يكي از اهداف اصلي تاسيس اين فرودگاه‌ها محسوب مي‌شود و در حال حاضر از ميان 54 فرودگاه تحت پوشش شركت فرودگاه‌ها فقط سه فرودگاه‌ اقتصادي است و براساس برنامه، امسال سه فرودگاه ديگر هم به جمع فرودگاه‌هاي اقتصادي مي‌پيوندند. به گفته وي در آينده تعداد اين فرودگاه‌ها به 10 عدد افزايش خواهد يافت.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد ساخت فرودگاه‌ در برخي مناطق توريستي مي‌تواند به افزايش توريسم و رونق گردشگري كمك كند كه مولد و اشتغال‌زا است كه مي‌توان در اين زمينه از الگوي فرودگاه‌ كوچك ويژه هواپيماهاي توريستي بهره گرفت در غير اين صورت در حال حاضر احداث فرودگاه‌ چندان توجيه اقتصادي ندارد.

با نگاهي به آمارهاي رسمي عمليات پرواز، جابه‌جايي مسافر و بار در فرودگاه‌هاي كشور بويژه فرودگاه‌هاي كوچك در بهمن سال 90 مي‌توان دريافت كه فعاليت اين فرودگاه‌ها با رشد و افزايش روبه‌رو بوده است با اين حال در برخي فرودگاه‌ها نيز با كاهش روبه‌رو بوده‌ايم.

در حال حاضر از اغلب فرودگاه‌هاي كشور پروازهاي بين‌المللي صورت مي‌گيرد و مسافران براي خروج از كشور نيازي به مراجعه به مراكز استان‌ها يا تهران ندارند.

آمار رسمي شركت فرودگاه‌هاي كشور بيانگر افزايش كل پروازهاي مسافري در اغلب فرودگاه‌هاي كشور در ماه‌هاي دي و بهمن 90 بوده است.

به طور مثال از فرودگاه‌ زاهدان در دي ماه 418 پرواز صورت گرفته كه در مقايسه با مدت مشابه سال 89، 22درصد افزايش داشته است.

اين آمار در فرودگاه‌ رامسر نيز قابل مشاهده است به گونه‌اي كه در دي‌ماه سال گذشته 68 پرواز صورت گرفته كه نسبت به سال قبل -89‌13- ‌88 درصد افزايش داشته است.

در مقابل برخي فرودگاه‌هاي بزرگ از جمله مهرآباد با رشد منفي روبه‌رو بوده‌اند.

با اين وصف عملياتي‌كردن فرودگاه‌هاي كشور در حالي يكي از مسائل جدي دولت است كه برخي كارشناسان معتقدند با واگذاري آنها به بخش خصوصي براساس اصل 44 مي‌توان اين فرودگاه‌ها را از تعطيلي دور ساخت و آنها را زنده و فعال نگه داشت.

در عين حال شناورسازي نرخ بليت هواپيما نيز مي‌تواند يكي از راه‌هاي جذب مسافر در فرودگاه‌ها باشد زيرا با ايجاد فضاي رقابتي بين شركت‌هاي هوايي مسافران مي‌توانند براساس نوع خدمات، زمان و فصل بليت مقصد موردنظر را تهيه‌كرده و به مسافرت بروند.

اين مولفه‌ها از موثرترين راهكارها در ايجاد انگيزه براي مسافرت‌هاي هوايي است زيرا نگاه امروز به مسافرت هوايي نسبت به گذشته بسيار تغيير كرده و جابه‌جايي با هواپيما از ضروريات به شمار مي‌رود.

زيبا اسماعيلي - گروه اقتصاد

فعالیت شرکت های هرمی در دانشگاه های فارس

به گزارش غریو، مشاهده شده که شرکت های هرمی در برخی دانشگاه های استان فارس اقدام به فعالیت و عضو گیری کرده اند.

دانشجویان دانشگاه های استان فارس مراقب باشند تا در دام این شرکت های کلاه بردار گرفتار نشوند.

براساس این گزارش فعالیت شرکت های هرمی نوعی کلاه برداری است. شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکتی می‌شوند تا در آینده با به عضویت در آوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند. برخی از این شرکت‌ها به واسطه عضویت باواسطه نیز به اعضایشان حق‌الزحمه می‌دهند ولی در همه انواع این نوع دسیسه عضو می‌بایست دست‌کم دو نفر را مستقیماً به شرکت معرفی کند.

انتقاد یکی از مراجع از شهریه دانشگاه آزاد

آیت الله مکارم شیرازی از شهریه دانشگاه آزاد انتقاد کرد. 


آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان به صورت مکرر خواستار کاهش شهریه‌ها و دریافت کمک‌های مالی برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه آزاد هستند، گفت: در ایران اسلامی کسی که استعداد و لیاقت درس خواندن دارد، نباید به دلیل مشکلات مالی از درس خواندن محروم شود.

وی استعدادها و توانمندی‌های نسل جوان کشورمان را از بزرگترین سرمایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: با صرفه جویی در هزینه‌های دانشگاه آزاد، می‌توان مشکلات مالی بسیاری از دانشجویان را برطرف ساخته و امکان ادامه تحصیل را برای آنها فراهم بیاورید.

فرار یک خانم از دوربین های ترافیکی تهران

بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکا در ایستگاه سپاه




بزرگترین ناو هواپیمابر امریکا، در روزهای آینده، برای کسب اجازه جهت ورود به خلیج فارس، به "ایستگاه سپاه" خواهد رسید.


رسانه‌های خارجی روز گذشته در حالی از اعزام یکی از قدیمی‌ترین ناوهای هواپیمابر امریکا به نام "اینترپرایز" به خلیج فارس خبر دادند که این اقدام یعنی اعزام ناوهای هواپیمابر به منطقه، به امری روزمره و همیشگی از سوی امریکایی ها تبدیل شده است.

بنا بر آنچه رسانه‌ها منتشر کردند، ناو هواپیمابر "اینترپرایز" به عنوان بزرگترین ناو آمریکا و اولین ناو هواپیمابر با سوخت هسته ای در دنیا با وزن 85 هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراهش در میان تدابیر شدید امنیتی روز چهارشنبه گذشته از کانال سوئز عبور کرد تا در روزهای آینده در خلیج فارس و احتمالا در بحرین (محل استقرار ناوگان پنجم امریکا) مستقر شود.
ناو هواپیمابر آمریکایی اینترپرایز


هرچند این اقدام نیز همچون گذشته با تبلیغات رسانه ای و اخباری نظیر بسته نگه داشتن راه های منتهی و موازی با کانال سوئز و همراهی 5 شناور جنگی و یک زیردریایی اتمی، همراه بود، اما این هیمنه پوشالی باعث نخواهد شد تا این غول عظیم دریایی ارتش آمریکا، هنگام عبور از تنگه هرمز به سپاه پاسداران جواب پس ندهد.

بنا بر ماموریت تعریف شده برای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از مهم ترین اقدامات روزمره این نیرو، رهگیری ناوگان های بیگانه حاضر در خلیج فارس است که طی آن، پاسداران حاضر در این منطقه که همگی مسلط به زبان های خارجی هستند، کار ثبت عبور و مرور شناورهای خارجی را برعهده دارند.

این نقطه یک ایستگاه بین المللی به نام سپاه استیشن (Sepah station) است و همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند که خود را به نیروهای ایرانی معرفی کنند.

برهمین اساس کلیه ترددها در این منطقه اعم از شناورهای تجاری و نظامی که عبور بی ضرر از تنگه هرمز دارند، کنترل می شوند که این امر شامل تمامی ناوگروه‌های امریکایی از جمله ناوهای غول پیکر هواپیمابر آنها نیز خواهد شد.

البته این رهگیری و سوال و جواب تنها محدود به تنگه هرمز نیست بلکه حتی قبل از آن، فعالیت نیروهای سپاه آغاز می شود. شنودها از ورای منطقه آغاز و رهگیری برای "مثبت کردن" (کسب اطلاعات از شناورهای بیگانه) در این منطقه انجام می شود.

در این محدوده هرشناوری در هر زمانی که وارد خلیج فارس شود، از طریق سیستم های شنود، یگان های شناوری، رهگیری با هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه های راداری رصد و شناسایی شده و تحت کنترل سپاه قرار می گیرد.
گشت های دریایی سپاه در خلیج فارس


از آنجایی که بیشترین بار ابهت این ناوگروه‌های آمریکایی در تبلیغات رسانه‌ای آن خلاصه می‌شود، وقتی شناورهای ناوگان های نظامی آنها قصد ورود به خلیج فارس را دارند به طور عمده به صورت کاروانی وارد می شوند؛ مثلا 4 فروند همراه هم.

یکی از نکات حائز اهمیت، این است که شناورهای آمریکایی برای خودشان حریم امنیت تعریف کرده اند که این حریم در سایر نقاط دنیا رعایت می شود.

به عنوان مثال حریم ناوهای هواپیما بر آمریکایی در دنیا 10 کیلومتر است یعنی در شعاع کمتر از 10 کیلومتری این شناور هیچ جنبنده ای نباید باشد.

بر همین اساس در بسیاری از نقاط دنیا وقتی این ناوها وارد تنگه‌ها و کانال ها می شوند آن تنگه به مدت 24 ساعت بسته می شود تا نیروهای آمریکایی به راحتی عبور کنند (مانند آنچه در اخبار منتشر شده از عبور "اینترپرایز" از کانال سوئز عنوان شد).

هیچ شناوری حق نزدیک شدن به این ناوها را ندارد به ویژه اگر آن ها تشخیص دهند که آن شناور، شناور نظامی است. اما این قانون نانوشته در "تنگه هرمز" معنایی ندارد چراکه جمهوری اسلامی ایران این حریم را قبول نداشته و البته آمریکایی‌ها هم چاره ای جز گردن نهادن بر این واقعیت ندارند و بهمین دلیل است که معمولا به همراه ناوهای سایر کشورها وارد نمی شوند چرا که نمی خواهند هیمنه ظاهری شان جلوی آنها شکسته شود.

اما به هرحال تمام سعی خود را می‌کنند تا به شکل‌های دیگر مانع از نزدیکی گشت های شناسایی سپاه به خود شوند.

مثلا گاهی حتی با هماهنگی کشورهای جنوب خلیج فارس، در سکوت رادیویی و در بین شناورهای تجاری و با سرعتی به اندازه سرعت آن ها به سمت تنگه هرمز می آیند و حتی کشور عمان هم که ایستگاه بین المللی دارد آن ها را صدا نمی زند ولی به دلیل قدرت و تسلط بالای نیروهای سپاه، به خوبی آن ها شناسایی می شوند.

آمریکایی ها برای فرار از این سوال و جواب، ساعات مختلفی در روز را آزموده اند تا بلکه نیروهای سپاه هوشیار نباشند. مثلا ساعت 12 نیمه شب یا 3 و 4 بامداد را تجربه کرده اند اما همیشه رهگیری شده اند.

آنها حتی آبراه خود را از آب‌های بین‌المللی به آبهای عمان تغییر می‌دهند ولی باز هم رهگیری می‌شوند چرا که نقاطی در تنگه هرمز هست که آن ها مجبورند تغییر مسیر دهند.

حال باید دید فرماندهان ارتش آمریکا چه راهی را برای جواب پس دادن این غول 50 ساله که در بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سال های 1991 و 2003 مشارکت داشته و بنا بر گزارشهای منتشره، آخرین ماموریت خود را سپری می‌کند، برمی‌گزینند؟

آیا مانند گذشته، سعی در فرار بیهوده از این "سوال و جواب تحقیرآمیز" خواهند داشت و یا بدون دست و پا زدن، برای ورود به خلیج فارس از سپاه پاسداران "کسب اجازه" خواهند کرد؟

همسريابي به روش هاي غلط‏

ازدواج يکي از اصلي‌ترين مراحل زندگي هر فردي است و انتخاب درست پايه و اساس زندگي شاد و بادوام است.
3 روش معمول براي ازدواج وجود دارد که متداول‌ترين آن در جامعه ايراني روش سنتي است. در اين نوع از ازدواج دختر و پسر به واسطه والدين يا اقوام و آشنايان با هم آشنا شده و بر اساس هنجارهاي سنتي و فرهنگي زندگي خود را تشکيل مي‌‌‌دهند.

بيش از 70 درصد از ازدواج‌هايي که به روش سنتي شکل مي‌گيرند با موفقيت همراه هستند.اين نوع از ازدواج‌‌ها که از طريق مشورت با خانواده و بزرگان صورت مي‌گيرد از دوام بيشتري برخوردار است.‏

اين ايده که ازدواج سنتي همچنان مناسب‌ترين گزينه براي تشکيل زندگي است و ‌سايت‌هاي اينترنتي و بنگاه‌هاي همسريابي هيچ گاه نمي‌توانند جايگزين خانواده در موضوع ازدواج شوند با توجه به شواهد موجود يک ايده نزديک به واقعيت است. متاسفانه ارتباط نادرست و ازدواج کوتاه مدت، ثمره سايت‌هاي همسريابي است که همه جوانان و خانواده هابايد به اين موضوع توجه داشته باشند و اسير اين گونه روش هايغلط همسر يابي نشوند.

آشنا کردن دو جوان با يکديگر صرفاً براي دريافت پول به آسيب‌هاي متعدد از جمله ارتباط نادرست بدون شکل‌گيري ازدواج يا ازدواج‌هايي کوتاه مدت که عاقبتي جز طلاق ندارد مي‌انجامد. حجت عرفانيان‌پور کارشناس مسائل اجتماعي معتقد است:« يکي از تحولات مهم جامعه کنوني گسترش ارتباطات و تکنولوژي‌هاي جديد است. به عنوان مثال تحت تأثير اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي ارتباط چهره به چهره افراد تبديل به ارتباطات غيرحضوري و مجازي شده است و اينجاست که ازدواج از طريق اينترنت يا مؤسسات همسريابي شکل مي‌گيرد.در بنگاه‌هاي همسريابي اطلاعات افراد در فرم‌هاي مخصوص ثبت مي‌شود و سپس دختر و پسر به هم معرفي مي‌شوند اگر آشنايي آنها با نظارت والدين صورت بگيرد قابل قبول است اما اگر فاکتور خانواده حذف شود با توجه به فرهنگ مردم ايران که خانواده در جريان ازدواج نقش مهمي دارد بعدها مشکلات بسياري پيش مي‌آيد چرا که تنها دو فرد با يکديگر ازدواج نمي‌کنند بلکه دو خانواده با يکديگر پيوند مي‌خورند».

بنگاه‌هاي همسريابي بايد توجه داشته باشند که نمي توان دو جوان را بدون درنظر گرفتن خانواده‌هايشان با يکديگر آشنا کرد.حضور مشاوره خانواده در مؤسسات همسريابي ضروري است تا پس از آشنا کردن دو جوان با يکديگر مشاور نيز طي جلسات مختلف بحث و گفتگو با آنها متوجه شود که آيا واقعاً به درد هم مي‌خورند يا خير. دو جوان بايد در موارد متعددي از جمله فرهنگ، آداب و رسوم، مذهب و باورها با يکديگر مشابهت داشته باشند.

امان الله قرايي مقدم جامعه شناس در‌خصوص ازدواج از طريق سايت‌هاي اينترنتي و موسسات همسريابي مي گويد:« ازدواج از طريق سايت‌هاي اينترنتي به هيچ عنوان با موفقيت همراه نيست يعني دختران و پسران جوان تا اين حد درمانده شده‌اند که از طريق سايت‌هاي همسريابي به دنبال شريک زندگي خود باشند.؟

اکثر ازدواج‌هايي که از طريق سايت‌هاي اينترنتي انجام مي‌شود با شکست مواجه مي‌شود. هم‌‌اکنون در ازدواج‌هايي که با مشارکت خانواده صورت نمي‌گيرد ميزان طلاق رو به افزايش است، ازدواج اينترنتي بدون آگاهي والدين به مراتب با آسيب‌هاي بيشتري مواجه مي‌شود».

تجربه نشان داده سايت‌هاي اينترنتي جز بالابردن ميزان طلاق، رابطه نامشروع، فحشا و آسيب‌هاي اجتماعي چيز ديگري را به همراه ندارند.بيشترين طلاق‌ها در ميان ازدواج‌هايي است که دختر و پسر در خيابان يا پارتي‌هاي شبانه همديگر را ديده و عاشق مي‌شوند.به نظر مي رسد ازدواج سنتي همچنان مناسب‌ترين گزينه براي تشکيل زندگي است،‌سايت‌هاي اينترنتي و بنگاه‌هاي همسريابي هيچ‌گاه نمي‌توانند جايگزين خانواده در موضوع ازدواج شوند.

به نظر مي‌رسد بنگاه‌ها و سايت‌هاي همسريابي بيشتر از ثواب به دنبال تأمين منافع اقتصادي باشند. به هر حال بنگاه يک نهاد اقتصادي است که نمي‌تواند اهداف والاي ازدواج را محقق سازد.نخستين هدف از آشنايي دو جوان ايجاد تفاهم و ارتباطي سالم است در حالي‌که اين بنگاه‌ها در مرحله نخست شعارهاي خوبي مي‌دهند اما بايد ديد که اين شعارها عملي مي‌شوند يا خير؟بايد بررسي کرد که اطلاعات ثبت شده افراد در بنگاه‌ها و سايت‌هاي همسريابي تا چه اندازه درست است چرا که بيشتر افراد اطلاعات درستي از خود را در سايت‌هاي همسريابي ارائه نمي‌کنند.

شخصیت شناسی با شیرینی مورد علاقه شما!

اگر شما شیرینی کاکائویی بپسندید یا میوه ای اصلا اتفاقی نیست و جالب تر این که اگر شما و دوست تان یک نوع شیرینی را دوست دارید، قطعا بسیاری از ویژگی های شخصیتی تان هم شبیه به هم است.


نوع شیرینی که شما دوست دارید، رازها و حقایق بسیار دقیق و ظریف شخصیت تان را آشکار می سازد!

یعنی این که شما شیرینی کاکائویی بپسندید یا میوه ای اصلا اتفاقی نیست و جالب تر این که اگر شما و دوست تان یک نوع شیرینی را دوست دارید، قطعا بسیاری از ویژگی های شخصیتی تان هم شبیه به هم است. در این تست سعی شده با نوع شیرینی مورد علاقه تان، خصوصیات شخصیت تان پیش بینی شود. اگر عاشق شیرینی هستید، این تست را از دست ندهید!

اگر بیسکویت های کاکائویی کرم دار را می پسندید: شما سرشار از الهامات و تفکرات تازه هستید، بهترین طریقی که دوست دارید شیرینی مورد علاقه تان را بخورید، کدام است؟ آن را به ۲ قسمت تقسیم می کنید؟ کرم آن را جدا می کنید؟ آن را در لیوان شیر خیس کرده و می خورید؟ به هر روشی که بیسکویت های کرم دار مورد علاقه تان را میل می کنید و از آن لذت خواهید برد. این شیرینی ها بیش از این که به دلیل مزه خوب شان معروف باشند، به دلیل تفکرات نوینی که شما پیرو آن هستید و از آن لذت می برید، معروفند! اگر شما این بیسکویت ها را دوست دارید، یک هنرمند با تصورات جالب هستید که این تصورات وذهنیات، لحظه ای شما را ترک نمی کنند، شما مسلما بارها و بارها از طرف دوستان تشویق می شوید و مورد توجه قرار می گیرید؛ شما پر از ایده های نو و جدید هستید و می توانید ایده های خوب خود را فروخته و ثروتمند شوید! امتحان کنید، حتما موفق می شوید!

شیرینی های ساده بیسکویتی یا ویفری: شما فردی با آگاهی و بینش بسیار و بافراست هستید، هرچند که این شیرینی های کره ای سنتی، خیلی مدرن و زیبا نیستند اما مزه خوب و عالی آن ها می تواند روح زندگی را در شما بیدار کند؛ شما قدرتی منحصر به فرد در دیدن و ادراک آن قسمتی از یک شیء یا فرد دارید که دیگران قادر به دیدن آن نیستند این امر از شما یک قاضی ویژه شناخت شخصیت می سازد، یک فرد باهوش و تیزبین و یک خریدار سختگیر و جدی و البته شخصی هستید که به هیچ عنوان نمی توان به او دروغ گفت!

شیرینی های کشمشی و گردویی با طعم دارچین و...: شما یک ماجراجوی واقعی هستید؛ افرادی که عاشق مزه ها و طعم های نامعمول و در عین حال خوب هستند، هیچ گاه از امتحان کردن یک مزه خاص نمی هراسند و شاید به همین دلیل تن به ریسک های واقعی در زندگی می دهند، کودکان عاشق شما هستند، زیرا شما همیشه در صدر جدول برای انجام یک کار خطرناک هستید و بزرگسالان هم شما را دوست دارند زیرا زمانی که با شما هستند، آن ها را زیر بارانی از خاطرات زیبا، ماجراجویی ها و رفتارهای منحصربه فرد قرار می دهید که باعث به وجود آمدن احساس عالی و پر از تازگی و طراوت در آن ها می شوید!

شیرینی های خانگی با طعم کاکائو و نارگیل: شما بسیار مهربان و البته ساده دل هستید؛ این شیرینی های ساده و در عین حال خوشمزه، شما را به یاد روزهای خوب گذشته می اندازد و به خاطر همین است که شماعاشق آن هستید؛ شما به یاد گذشته ها بسیار دلتنگ می شوید و هر لحظه از خاطرات خود را در حد توان حفظ می کنید، ارزش هر لحظه گذشته برای شما برابر با یک موفقیت کاری است از آلبوم عکس تا نخستین نقاشی، شما تاریخچه یک فامیل را با خود یدک می کشید البته این به این معنا نیست که شما در گذشته زندگی می کنید، شما در حال زندگی می کنید و خاطرات نوینی را با دوستان و آشنایان خود می سازید!

شیرینی های مربایی (انجیر، آلبالو و...): شما مصمم و بااراده هستید؛ افرادی که عاشق این نوع شیرینی هستند، بسیار تمایل دارند بزرگسالانی مسئولیت پذیر باشند، یک مدیر استثنایی که به خانه نرسیده، به صورت حساب ها و نامه ها رسیدگی می کند. آماده شدن برای آینده و حوادث غیرمنتظره، تمام انرژی و تلاش شما را می گیرد اما فراموش نکنید در ازای کار سختی که انجام می دهید، سرمایه لازم را نیز برای زندگی خود پس انداز کنید. مزه شیرین این شیرینی، همیشه شیرینی یک زندگی راحت و بی دردسر را برای شما تداعی می کند.

● این تست چه مشکلی دارد؟

پس نتیجه می گیریم: اگر شما شیرینی دوست دارید، حالا هر نوع شیرینی با هر طعمی، سرشار از خصوصیات خوب شخصیتی هستید و بدی در شما راهی ندارد!

واقعا چه کسی است که از شیرینی ها خاطره ای خوش نداشته باشد؟ مگر غیر از این است که شیرینی را در مهمانی ها و جشن ها مصرف می کنید؟ یا وقتی که خوشحالید یا مناسبت خوشحال کننده ای در پیش است، شیرینی می خرید و کام خودتان و بقیه را شیرین می کنید؟ آیا شیرینی سنبلی از شادی برای شما نیست؟ ترجیح طعم های مختلف در شیرینی به ذائقه شما برمی گردد نه شخصیت شما! اگر شما یک طعم رابه طعم های دیگر ترجیح می دهید به علت عادت به نوع مزه هایی است که با آن بزرگ شده اید یا طعم هایی که در جامعه و فرهنگ شما وجود دارد یا فیزیولوژی بدن شماست که البته آن هم در طول زمان تغییرمی کند، مثلا ممکن است شما در گذشته شیرینی های تر و خامه ای را ترجیح می داده اید اما بعدها به هر علتی مثلا رژیم غذایی، شروع به مصرف شیرینی های خشک کرده اید، بنابراین کم کم ذائقه شما تغییرکرده و به شیرینی های خشک عادت می کنید. آیا این بیانگر این است که شخصیت شما هم تغییر می کند؟

واقعا از لحاظ عقلانی و علمی، صحیح است که با شیرینی ها، شخصیت افراد را پیش بینی کنیم؟ آن هم نه با همه انواع شیرینی، بلکه فقط با چند نوع محدود آن! اگر کسی نوع های دیگری از شیرینی ها را دوست دارد و ترجیح می دهد، در کجای این طبقه بندی قرارداشته و جا می گیرد ؟ اگر پیشگویی شخصیت براساس ذائقه درست هم باشد و تستی بخواهد با توجه به ذائقه، خصوصیات انسان ها را طبقه بندی کند، حتما باید تمام انواع آن خوراکی خاص را در نظر بگیرد و به چند طعم محدود بسنده نکند. البته فرهنگ های مختلف و عادات غذا خوردن در هر فرهنگ و جامعه ای را در نظر بگیرد که آن هم شامل سال ها تحقیق و مطالعه و جمع آوری اطلاعات جامع است که حاصل این تحقیقات، مسلما در یک تست کوچک نمی گنجد.

در ادامه شاید جالب باشد که شوخی کوچکی با شما بکنیم، حالا که با شیرینی پی به شخصیت خود برده اید و شیرینی زندگی در رگ های تان جریان دارد، نظرتان در مورد تستی برای سنجش احساس فناپذیری چیست؟ واقعا چقدر با احساس فناپذیری خود کنار آمده اید؟ تستی برای شما داریم که با آن می توانید بفهمید چقدر با این مسئله کنار آمده اید که بالاخره روزی از دنیا می روید؟

● چقدر با مرگ کنار آمده اید؟

جاودانگی برای هیچ کس وجود ندارد، پس چه بهتر، همان طور که شیرینی زندگی را درک می کنیم، تلخی مرگ را نیز در کنار آن بپذیریم.

این تست شامل ۱۹ سوال است که شما می توانید، جواب موافق یا مخالف بدهید، در صورتی که مطمئن نبودید، می توانید نمی دانم را انتخاب کنید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است کمتر از کلمه نمی دانم استفاده کنید، زیرا این حالت نشان دهنده عدم قضاوت و تصمیم گیری مثبت یا منفی شماست.

در مقابل هر عبارت یکی از این ۳ عبارت را می توانید بنویسید: موافق مخالف نمی دانم

● نمره گذاری

از سوال یک تا ۱۰ به هر پاسخ مخالف ۲ امتیاز، به هر پاسخ نمی دانم یک امتیاز و به پاسخ های موافق نمره ای ندهید.

از سوال ۱۱ تا ۲۰ به هر پاسخ موافق ۲امتیاز، به هر پاسخ نمی دانم یک امتیاز و به پاسخ های مخالف امتیازی ندهید.

بالاترین حد نمره ۴۰ خواهد بود، هر چه نمره شما بالاتر بوده و به ۴۰ نزدیک تر باشد، بیانگر این است که شما با احساس فناپذیری خود کنار آمده و آن را پذیرفته اید، نمره پایین تر بیان کننده عدم پذیرش احساس فناپذیری در شماست.

یکی از دلایلی که می توان برای نمره پایین آوردن شما در این تست بیان کرد، این است که ممکن است شما دچار اضطراب وجودی باشید. اضطراب وجودی به شما احساس پریشانی و پوچی می دهد؛ شما درفعالیت های روزانه خود معنا و مفهومی پیدا نمی کنید و احساس سرگشتگی می کنید؛ شما با احساس فناپذیری خود آشتی نکرده اید در حالی که سعی می کنید فکر مرگ نهایی را از ضمیر ناخودآگاه تان بیرون کنید

اما فهم این موضوع که فناپذیرید با شماست؛ اگر بخواهید زندگی کاملی داشته باشید و به توانایی های بالقوه خود دست پیدا کنید باید به درکی درونی و واقعی از مرگ برسید. تصور مرگ، تصوری کشنده است واگر بخواهید زندگی تان معنا داشته باشد باید وجود مرگ را بپذیرید این پذیرش شما را قادر خواهد ساخت تا تصوری حیات بخش را به دست آورید، تصوری که شما را قادر می سازد لذت زندگی را دریابید.

نمره بالا در آزمون نشان دهنده این است که شما اضطراب کمتری نسبت به مرگ داشته و هدف قوی تری در زندگی دارید؛ زندگی شما معنادار و هدفمند است و راه های متفاوتی برای رسیدن به معنا و هدف درزندگی وجود دارد و کلید اصلی در دور بودن از موانعی است که شما را از ارتباط با دیگران یا برای تلاش رسیدن به اهداف تان بازمی دارد؛ این به عهده شماست که بهترین راه را برای تجربه معنا و مفهوم درزندگی تان پیدا کنید.
این تست شامل ۱۹ سوال است که شما می توانید، جواب موافق یا مخالف بدهید، در صورتی که مطمئن نبودید، می توانید نمی دانم را انتخاب کنید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است کمتر از کلمه نمی دانم استفاده کنید، زیرا این حالت نشان دهنده عدم قضاوت و تصمیم گیری مثبت یا منفی شماست.

لطفا دست نزنید؛ قیمتش بالاست!

آغاز عمليات گرده افشاني نخيلات در شهرستان جهرم


چاره ی جهرم:به گفته شهابي مسئول واحد باغباني مديريت جها كشاورزي شهرستان جهرم در ختان خرما از نيمه دوم اسفند ماه شروع به گل دهي كرده كه عمليات گرده افشاني نيز شروع مي گردد و تا نيمه ارديبهشت ماه ادامه مي يابد .

شهرستان جهرم با دارا بودن 4800 هكتار سطح زير كشت نخيلات يكي از مناطق مهم توليد خرما در استان محسوب ميگردد كه سالانه بيش از 25 هزار تن خرما را توليد مي نمايد وعمده رقم خرماي كشت شده در اين شهرستان رقم شاهاني مي باشد به گفته شهابي مسئول واحد باغباني مديريت جها كشاورزي شهرستان جهرم در ختان خرما از نيمه دوم اسفند ماه شروع به گل دهي كرده كه عمليات گرده افشاني نيز شروع مي گردد و تا نيمه ارديبهشت ماه ادامه مي يابد .وي افزود گرده مورد نياز جهت گرده افشاني از باغات خود شهرستان تهيه مي گردد و عمليات گرده افشاني بصورت دستي توسط افرادي كه ماهر ناميده مي شوند صورت مي پذيرد .

برنامه های ایام فاطمیه در جهرم با سخنرانی حاج سید علی آیت اللهی /اطلاعیه



وبلاگ خبری باربدنیوز: مراسم عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در طول ایام فاطمیه اول و دوم به شرح زیر برگزار خواهد شد:

فاطمیه اول:

شب های 13 ، 14 ، 15 جمادی الاول مطابق با 16 ، 17 و 18 فروردین 1391

فاطمیه دوم :

شب های سوم و چهارم جمادی الثانی مطابق با ۵ و ۶ اردیبهشت۹۱

همزمان با نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهرستان جهرم

به گزارش وبلاگ کانون فرهنگی سلاله پاکان جهرم، همچنین روز سوم جمادی الثانی مطابق با ۶ اردیبهشت۹۱ (روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها) مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین حاج سید علی آقا آیت اللهی از ساعت 7:30 صبح در مسجد شیخ ابراهیم(چهارراه حافظ ابتدای بلوار حافظ) برگزار می شود.

ضمنا پس از این مراسم این روز، دسته جات سینه زنی و عزاداری به سمت مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) به عزاداری خواهند پرداخت.

بازگشت قيمت کرايه بين شهري از 16 فروردين به حالت قبل

معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد شرکت هاي حمل و نقل و رانندگان موظفند از روز 16 فروردين نرخ کرايه حمل و نقل بين شهري را که به مناسبت سفرهاي نوروزي حداکثر 20 درصد افزايش يافته بود به حالت قبل برگردانند.

به گزارش گروه اجتماعي «خبرگزاري دانشجو» شهريار افندي زاده با تاکيد بر اينکه هر گونه افزايش يا نگه داشتن سطح قيمت ها به نرخهاي کرايه نوروزي بعد از 16 فروردين غير قانوني است گفت: چنانچه هموطنان با تخطي از اين دستور العمل مواجه شدند آنرا به نزديکترين دفاتر ادارات کل راهداري که در همه استانها از جمله در پايانه ها مستقر شده اند اطلاع دهند.

وي افزود: همچنين سامانه 1000143 براي پيگيري شکايت مسافران در نظر گرفته شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: توافق براي افزايش حداکثر 20 درصدي قيمت بليت ها درسفرهاي نوروزي به اين معنا نيست که الزاماً همه شرکتها و رانندگان به ميزان بيست قيمت خود را افزايش دهند بلکه متناسب با عرضه و تقاضا شرکتها و رانندگان قيمت ها را با درصد هاي کمتري افزايش مي دهند.

وي از مسافران نيز خواست با کمي تحقيق از شرکتهاي مسافربري که خدمات بهتر و ارزانتري ارائه مي کنند استفاده کنند تا سرعت رقابت مثبت در اين زمينه افزايش يابد.

افندي زاده با اشاره به آغاز طرح نوروزي سازمان راهداري از 25 اسفند گذشته گفت: اين طرح تا 15 فروردين در سراسر کشورادامه خواهد يافت.

معاون وزير راه وشهرسازي افزود: براساس اطلاعات دريافتي از تردد شمارهاي نصب شده در جاده هاي کشور از اغاز اجراي طرح نوروزي تا کنون بيش از 160 ميليون وسيله نقليه در کشور تردد داشتند.

تجمع فتح آبادی ها در مخالفت با جمع کردن کارگاه راه آهن


به گزارش خبرگزاری چاره ی جهرم به نقل از صفانیوز٬در روستای فتح آباد خفر تعدادی از مردم با ایجاد تجمع مانع جمع کردن کارگاه راه آهن شدند.

طبق این گزارش افرادی قصد داشتند درروز تعطیل۱۲ فروردین کارگاه راه آهن فتح آباد خفر را جمع آوری کنند اما مردمی که از این اقدام با خبر شدند در محل تجمع کردند و مانع شدند، ظاهرا نیروی انتظامی هم از افرادی که به منظور جمع آوری کارگاه آمده بودند درخواست کرده تا این اقدام در تاریخ دیگری و با حکم دادستانی انجام پذیرد، نکته جالب این است که در ایام انتخابات شایعات عبور نکردن راه آهن از خفر توسط برخی افراد ذینفع تکذیب میشد و ادعا میشد راه آهن قطعا از خفر خواهد گذشت، متاسفانه پس از انتخابات مجلس شایعاتی که در ایام انتخابات شنیده میشد یکی پس از دیگری به حقیقت نزدیک میشود و در روزهای پایانی سال ۹۰ هم اظهارات مسئول راه و ترابری شهرستان در خصوص محور شیراز جهرم باعث ایجاد نگرانی و التهاب درخفر شد.
آیا در روزهای آینده پشت پرده های دیگری هم نمایان میشود؟ آیا باز هم دروغ هایی برملا خواهد شد و دروغگویان رسواتر خواهند شد؟

قلاده های طلا دیدن کنید

دیدار شهردار جهرم با آیت اله سید عبدالحسین آیت اللهی





 شهردار جهرم ضمن دیدار با آیت الله سید عبدالحسین آیت اللهی (آقای بزرگ) سال نو را به ایشان تبریک گفت.به گزارش پایگاه خبری جهرم نیوز، علیرضا صحرائیان شهردار جهرم با حضور در منزل آیت الله سید عبدالحسین آیت اللهی (آقای بزرگ) از نزدیک با ایشان دیدار و سال جدید را تبریک گفت. در این دیدار صمیمانه آیت الله آیت اللهی ضمن ابراز خرسندی از حضور مهندس صحرائیان و تبریک سال نو به شهردار جهرم، برای توفیق و خدمت رسانی روزافزون ایشان به مردم شهر دارالمؤمنین دعا کرد.

هواشناسی فارس اعلام کرد:

به گزارش ایرنا، اداره كل هواشناسی استان فارس به مسافران نوروزی كه روزهای شنبه و یكشنبه هفته آتی در این استان حضور خواهند داشت توصیه كرد كه بدلیل كاهش قابل ملاحظه دمای هوا از اماكن سرپوشیده استفاده كنند.

بررسی نقشه های پیش یابی بیانگر نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به نواحی جنوب غربی و جنوبی كشور از آواخر امروز(سه شنبه) تا اوایل روز شنبه هفته آینده است.

این گزارش حاكی است كه پیامد این تغیرات جوی افزایش ابر، وزش باد متوسط تا نسبتا شدید، رگبار و رعد و برق است و احتمال بارش تگرك در سطح این استان وجود دارد و پس از عبور این سامانه از اواخر روز شنبه و روز یكشنبه هفته آینده كاهش قابل ملاحظه دما پیش بینی می شود.

اداره كل هواشناسی استان فارس در این گزارش وضعیت هوای استان در 24ساعت آینده را به این شرح پیش بینی كرده كه درشمال استان آسمان كمی تا نیمه ابری است و به تدریج ابری همراه با وزش باد متوسط و در آواخر وقت با رگبار و رعد و برق همراه خواهد بود.

همچنین در مركز استان آسمان كمی تا نیمه ابری است و به تدریج ابری همراه با وزش باد متوسط و در آواخر وقت با رگبار و رعد و برق است و جنوب استان نیز آسمان كمی تا نیمه ابری همراه با وزش باد متوسط و در آواخر وقت احتمال رگبار و رعد و برق پیش بینی شده است.

بالغ بر 650 هزار نفر از گردشگران و میهمانان نوروزی به شهرستان جهرم سفر کردند.




به گزارش جهرم نیوز، علیرضا صحرائیان شهردار جهرم با اعلام این مطلب ابراز داشت: خدمات ارائه شده توسط شهرداری در این کمپ‌ها رضایت خاطر مسافران را فراهم آورده است.

شهردار جهرم خاطرنشان کرد: استقبال از مهمانان نوروزی در کمپ‌های نوروزی و نیز ارائه بروشور شامل نقشه و کتابچه راهنمای گردشگری شهری به صورت روزانه از اقدامات این ستاد در راستای استقبال از مسافران نوروزی بوده است.

مهندس صحرائیان ضمن تقدیر از مهمانان نوروزى که براى ایام تعطیلات سال نو جهرم را انتخاب کرده‌اند، گفت: گردشگران و مسافرانی که به این شهر وارد می‌شوند با همکاری شهرداری و اداره آموزش و پرورش در اماکن اقامتی مانند کمپ‌های موقت، مدارس، خوابگاه‌ها و مهمانسراها اسکان داده شده‌اند.

وی افزود: طی 6 روز گذشته 650 هزار نفر وارد جهرم شده اند و 280 هزار نفر نیز از اماکن تاریخی مذهبی این شهرستان بازدید کردند.

مهندس صحرائیان برپایی سفره هفت سین در چهار راه دفاع مقدس و راه اندازی اینترنت بی سیم در محوطه کمپ شهرداری همچنین نورپردازی غار سنگ اشکن بزرگترین غار دست ساز دنیا، از اقدامات شهرداری برای رفاه حال مهمانان نوروزی ذکر کرد.

شهردار جهرم با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در ستاد تسهیلات نوروزی اظهار امیدوارى کرد: سفر میهمانان نوروزى به شهر تاریخی جهرم که برخی مورخان قدمت این شهر را 5 هزار سال اعلام کرده اند، براى آنان خاطره انگیز و بیاد ماندنى باشد.

لازم به ذکر است شهر تاریخی جهرم در ایام نوروز میزبان انبوه هموطنان از اقصى نقاط کشور براى استفاده از هواى بهارى، جاذبه های خاص گردشگرى بوده است.

از پخش«ورود آقايان ممنوع» تا طرح سوال از احمدي ن‍ژاد




این یعنی دختر جوان ایرانی، اگر بخواهی ازدواج کنی باید یا همانند خانم مدیر آرایش کنی و جلوه ‏گری کنی و یا اگر مثل دبیر ادبیات، چادر را به روی سرت یدک می‏ کشی، رفتارهای عفيفانه نداشته باشی و آنقدر با مرد نامحرم راحت صحبت کنی و راحت تعامل داشته باشی تا او خواهان تو شود.حال و در این شرایط، وعاظ محترم ما با انواع استدلال بخواهند به دختران این مملکت حالی کنند که کارتان ناپسند است و جلوه‏گری نکنید. وقتي جوان ما با عقل ابزاری خود، منافع جلوه‏گری را با تصویر و فیلم در جذاب‏ترین شکل آن مشاهده می‏ کند، چگونه می‏ توان انتظار داشت مباحث خشک استدلالی که تازه بسیاری از موارد آن، در تناقض آشکار با عقل وی است را بپذیرد؟

شب عید هم جناب مهندس ضرغامی عزیز و همکارانش، به ما رحم نکردند و نخواستند یک فیلم کمتر حاشیه‏ دار به روی آنتن ببرند تا بلکه صدای ما را در نیاورند! گفتیم سال نو می‏ شود، کدورت‏ها را کنار بگذاریم و کمی با تلویزیون کنار بیاییم، اما انگار این جعبه جادویی، قصد راه آمدن با ما ايرادگيرها را ندارد!
دوشنبه شب، فیلم سینمایی "ورود آقایان ممنوع" از شبكه اول سيما پخش شد و پس از آن هم از شبكه آي فيلم. در اين فيلم، خانم دارابی، مدیر دبیرستاني دخترانه، شخصیتی است تندخو، بداخلاق، احمق، لجباز، خودخواه، سختگیر با رفتارهای جنگجویانه و در عین حال به جدایی و تفکیک زن و مرد نامحرم، تاکید شدید دارد و دبیرستان را همانند یک ندامتگاه، مدیریت می‏ کند. گرچه کارگردان، خواسته القا کند که اینگونه اًعمال، به دليل نفرت شخصی خانم مدیر از مردان است و هیچ ارتباطی به احکام اسلام ندارد، اما نمی‏ توان این مسئله را پذیرفت. چه آنکه در طول فیلم، این اعتقاد خانم مدیر به جدایی زن و مرد است که زیر سوال می‏ رود (نه علت آن) و در نهایت هم شکست می‏ خورد. نشانه‏های آشکاری در فیلم وجود دارد که این مسئله را اثبات می ‏کند. به عنوان مثال آنجا که او عشق را تنها به دو حیطه عشق مادر به فرزند و عشق بنده به خدا محدود می ‏کند، یا صحنه‏هایی که خانم مدیر از آقای جبلی می‏ خواهد در دفتر را ببندد یا باز بگذارد.
سوال اساسی این است که چهره بسیار کریه و مردانه این زن، چه معنایی دارد؟ و اصلا قصد کارگردان از ترسیم زنی با این چهره به عنوان نماد کسی که به رعایت حریم زن و مرد معتقد است، چه می ‏تواند باشد؟ در واقع نمایش چنین چهره‏ای از يك زن مقيد به عدم ارتباط، به طور غير مستقيم وسیله اي براي تمسخر باورهاي يك زن مذهبی شده است که در بسیاری از فیلم‏ها و سریال‏ها به کرات مشاهده می ‏شود. هنوز خاطره "تا ثریا" از اذهان دردمندان پاک نشده است که فیلمی دیگر بر ناراحتی‏ها می ‏افزاید.
این محصولات از رسانه ملی پخش می‏ شود، آن وقت توقع داریم جوان ما به حجاب و عفاف هم معتقد باشد و اگر سرکشی کرد، با نیروی مظلوم انتظامی مهارش کنیم . بنده با کار انتظامی نسبت به حریم شکنان و متخلفان مخالف نیستم و اصولا اجرای قانون را لازم می ‏دانم. اما بحث این است که جناب آقای ضرغامی چقدر خود را در بی‏حجابی دختران این سرزمین مقصر می‏ داند و آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که بخاطر چند شکست تیم های ورزشی، سازمانی را تبدیل به وزارتخانه می کنند، قصد ندارند از ایشان بخاطر توهین‏های آشکار به بحث حجاب و عفاف در رسانه اختصاصي شان سوال بپرسند؟ آیا دکتر احمدی نژاد را به جرم کوتاهی‏هایش در بحث حجاب می‏ توان در مجلس سوال و جواب کرد، اما از جناب ضرغامی، بخاطر تخریب‏های رسانه اش نباید سوال پرسید؟ آیا کسی نیست بگوید رسانه ملی کشور به کجا می‏ روی؟! عجیب است که همه رفتارها و اعمالمان، حتی عقایدمان سیاسی شده است.
نکته بسیار ناپسند این فیلم، عادی سازی روابط زن و مرد است. از رفتارها و حرکات آقای دکتر با دختر خود و همکارانش گرفته تا آن زمان که آقای جبلی با کلاه خود دست به صورت خانم مدیر می‏گذارد و از این همه قبیح‏تر، نمایش بازی والیبال بین چند زن و مرد نامحرم، افتضاح را به اوج می‏رساند.
تمسخر زن عفیف در سراسر فیلم، قابل مشاهده است؛ همه می‏توانند او را فریب دهند و او به راحتی و ساده‏تر از زنان دیگر، عاشق مردی می‏شود که آن مرد، هرگز عاشقش نبوده است. اما خانم مدیر هم عاشق می‏شود و اینجاست که او زیبا می ‏شود، آرایش می ‏کند، لباس رنگ روشن می‏ پوشد و حتی برای همرنگی با جماعت اطراف، قسمتی از موهای خود را به نمایش می‏ گذارد. از همه بدتر اینکه همزمان با زیبایی ظاهر، خوش اخلاق، مهربان و خوش صحبت هم می‏ شود و این یعنی تا وقتی زشت هستی و بداخلاق و وحشی، به رعایت حریم زن و مرد معتقد هستی و آن هنگام که زیبا و خوش اخلاق هستی الزاما باید حریم زن و مرد را معتقد نباشی.
این یعنی دختر جوان ایرانی، اگر بخواهی ازدواج کنی باید یا همانند خانم مدیر آرایش کنی و جلوه‏گری کنی و یا اگر مثل دبیر ادبیات، چادر را به روی سرت یدک می‏ کشی، رفتارهای عفيفانه نداشته باشی و آنقدر با مرد نامحرم راحت صحبت کنی و راحت تعامل داشته باشی تا او خواهان تو شود.
حال و در این شرایط، وعاظ محترم ما با انواع استدلال بخواهند به دختران این مملکت حالی کنند که کارتان ناپسند است و جلوه‏گری نکنید. وقتي جوان ما با عقل ابزاری خود، منافع جلوه‏گری را با تصویر و فیلم در جذاب‏ترین شکل آن مشاهده می ‏کند، چگونه می‏ توان انتظار داشت مباحث خشک استدلالی که تازه بسیاری از موارد آن، در تناقض آشکار با عقل وی است را بپذیرد؟
جوان مظلوم ما زیر بمباران این جنگ رسانه‏ای چگونه می‏ تواند به حجاب و عفاف معتقد باشد. ما از رسانه ‏های غربی که انتظار نداریم بر ضد حجاب فیلم نسازند، سازندگان داخلی را هم که الحمدلله نه قانونی هست و نه کسی می‏تواند آنان را ملزم به رعایت قانون‏کند، اما از رسانه ملی می‏توانیم این انتظار را داشته باشیم تا نسبت به پخش این مسائل، کمی حساس باشد.
خوشبختی مسئولین رسانه ملی این است که برخی یا حتی شاید بتوانیم بگوییم اكثر نخبگان و علماي ما چون بهره‏ای از سیمای به اصطلاح ملی نمی‏برند، آن را به حال خود رها کرده‏اند و صداي اعتراضي از جانبشان به گوش نمي رسد. حتي با قاطعیت می‏توان گفت بسیاری از آنان حتی نمی‏دانند چه مطالب سخیفی در این دانشگاه عمومی به مردم عزیز ارائه می‏شود که البته این هم ایراد واضحی است به نخبگان که از تاثیر این رسانه فراگیر بر مردم غافل شده‏ اند.

بازار جهرم،خواهر دوقولوی بازار وکیل شیراز

چاره ی جهرم:بازار تاریخی شهرستان جهرم فارس که یکی از بناهای باارزش در این شهرستان به شمار می رود.بازار تاریخی شهرستان جهرم فارس که یکی از بناهای باارزش در این شهرستان به شمار می رود.



بازار جهرم یکی از بناهای تاریخی اواخر دوره زندیه در این شهرستان است. از این بنا به عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز نامبرده می شود.
بازار از نوع بازارهای صلیبی است که یک چهارسوق در وسط آن وجود دارد.این بنا دارای چندین کاروانسرا، مسجد و حمام متصل به خود است. حاج محمدحسین‌خان جهرمی حاکم جهرم (زاده ۱۲۵۶ هجری) این بنا را ساخته‌است.این بازار یکی از منحصر به فردترین بناهای تاریخی است.

آشنایی با بقعه شیخ خلیفه در بخش خفر جهرم












بنای اصلی بقعه شیخ خلیفه به طول 6 در 6 متر و دارای 4 شاه‌نشین در 4 جهت اصلی است. شاه‌نشین جنوبی یک محراب معرق‌کاری شده بسیار زیبا و نفیس داشته که در سال 1315 بقایای آن به موزه پارس در شیراز انتقال یافت.

این بقعه ساختمانى مرتفع و آجرى دارد که معمارى آن به سبک کاخ سروستان و قبر شیخ یوسف در سروستان است. سر در ورودی این بنا حدود 19 متر ارتفاع دارد و بر فراز آن گنبدی آجری ساخته شده که دارای تزئینات زیبایی است.

در ضلع جنوبى بنا ایوانى قرار داشته که پا ستون‌هاى آن همانند پا ستون‌هاى قبر شیخ یوسف در سروستان و ایوان خدای‌خانه مسجد جامع عتیق شیراز است. در این ایوان سنگ قبر قدیمى وجود دارد که با خط ثلث روى آن عباراتى نگاشته شده است.

در درون بقعه 6 سنگ قبر قرار دارد که به صورت موازى قرار گرفته‏‌اند. یکى از این سنگ قبرها متعلق به شیخ زین‏الدین على‌خلیفه متوفى به سال 790 هجرى است که در زیر گنبد قرار دارد.

دومین سنگ قبر که در میان دو سنگ قبر دیگر قرار گرفته قبر حاجى خلیفه است که در دو ضلع شمالى و جنوبى آن دو بیت عربى نگاشته شده است و بر سطح بالایى آن، ابیاتى فارسى نوشته شده است.

سنگ قبر سوم که در ضلع شمالى دو سنگ دیگر قرار گرفته در درون خاک فرو رفته است و متعلق به شیخ شمس‏الدین محمد بن شیخ حاج تاج‏الدین خلیفه بن شیخ زین‏الدین على خلیفه است.

تاریخ وفات وى را با استناد به تاریخ کاشیکارى و معرق کارى که بر فراز قبر وى صورت گرفته، 854 ﻫجری قمری می‌دانند.

نوع بهره‌برداری از این بقعه، مذهبی بوده که فرم معماری و کاشی‌های موجود در بدنه بقعه نشانگر این موضوع است.

بقعه شیخ خلیفه در سال 81 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با شماره 6783 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ترافیک در محورهای اصلی ورودی استان فارس سنگین تر شده است.



فرمانده پلیس راه استان فارس گفت : محورهای شیراز – اصفهان ، شیراز – قائمیه ، شیراز – بوشهر ، دشت ارژن – کازرون ، کوار – فیروزآباد ، سروستان – دوراهی فسا – استهبان ، فسا – دوراهی جلیان – داراب و دوراهی کوار به جهرم ترافیک سنگینی دارد .

سرهنگ احمدی افزود : در بقیه محورها تردد خودروها به صورت روان صورت می گیرد .
وی گفت : از ابتدای طرح نوروزی تاکنون در محورهای استان ۱۳۶ فقره تصادف رخ داد که منجر به کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۱۱۲ نفر شد .

فرمانده پلیس راه استان فارس افزود : علت عمده تصادف ها خستگی و خواب آلودگی ، انحراف به چپ و سرعت غیر مجاز است .
سرهنگ احمدی به رانندگان توصیه کرد با رعایت سرعت مطمئن و پرهیز از عجله و شتاب سفر ایمنی را برای خود و دیگران ایجاد کنند . وی همچنین از رانندگان خواست تا پس از هر ساعت رانندگی خودرو را متوقف و استراحت کنند .

عدالت............

للحق طرح نوشت : این طرح تقدیم به سعید تاجیک و سعید ذاکری. تقدیم به همه آن هایی که به کوچکترین انتقاد و گیرم اشتباهی ، به مجازات می رسند. اما نمی دانم موعد اجرای احکام فائزه و جوانفکر و باقی همپالگی هاشان کی فراخواهد رسید....

عزيمت مردم به سمت حرم رضوي براي ديدار با رهبرانقلاب


ده ها هزار نفر از مردم ولايتمدار در نخستين روز سال 91 براي تجديد ميثاقي دوباره با رهبر معظم انقلاب در حال حرکت به سمت بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) هستند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، ده ها هزار نفر از مردم ولايتمدار ايران اسلامي در نخستين روز سال 91 براي تجديد ميثاقي دوباره با رهبر معظم انقلاب اسلامي در حال حرکت به سمت بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) هستند.

هم اکنون صحن و رواق هاي حرم منور رضوي مملو از جمعيت عاشقي است که از گوشه و کنار ايران به مشهد آمده اند در خيابان هاي منتهي به حرم نيز هزاران نفر از مردم، پياده به طرف بارگاه خسرو توس براي عرض ارادت به اهل بيت عليهم السلام و ديدار با رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در حرکتند.

هر ساله در نخستين روز از سال نو، صدها هزار ايراني خود را به حرم مطهر رضوي مي رسانند تا افزون بر زيارت هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت، در مراسم سخنراني حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز شركت كنند.

مراسم سخنراني رهبر معظم انقلاب اسلامي ساعت 15:30 دقيقه عصر امروز در جمع زائران و مجاوران امام هشتم (ع) در رواق امام خميني حرم مطهر آغاز مي شود.

شعار امسال؛ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی

.................

چاره ی جهرم: در حالی که تعداد قابل توجهی مسافران نوروزی از مسیر جهرم عبور میکنند تا به سمت دو شهر مهم گردشگری شیراز و بندر بروند اما مسئولان شهر جهرم هیچ برنامه ای برای کشاندن این مسافران به شهر جهرم ندارند.وضعیت هر سه ورودی های شهر جهرم بسیار تاسف بار است و در نظر عابران این مسیر خبر از شهری مرده میدهد.تنها فعالیت صورت گرفته در مسیرهای منتهی به شهر جهرم نصب بنرها و پارچه نوشته هایی هست که برخی از آنها در همان ساعات اولیه پاره شدند.برخی از این بنرها که با داربست در نقاط مختلف شهر بخصوص میدانها و ورودی های شهر جهرم نصب شده جلوه بسیار زشتی به شهر داده اند.

ای کاش مسئولان جهرم اینقدر درک داشتند که بفهمند بجای اینکه چادرهای راهنمایی و خوش امد گویی خود را در میدان چمران قرار دهند باید در مسیر کمربندی شیراز-جهرم-لار (بخصوص در دو راهی شیراز جهرم لار و لار جهرم شیراز)قرار دهند که حجم قابل توجهی مسافر نوروزی از ان عبور میکند.اکنون شهر جهرم بیشتر یک شهر خوابگاهی برای رفع خستگی مسافران نوروزیست تا یک شهر گردشگری.

ورودی شهر جهرم از سمت شیراز در ۲۹ اسفند


پارچه نوشته ای که در همان ساعات اولیه نصب از جا کنده شد